Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Wednesday, October 31, 2012

Research for åben mikrofon

Da jeg af Radio24syv blev spurgt, om jeg havde lyst til at deltage i programmet Mikrofonholder, sagde jeg ja og tak med det samme. Idéen er, at man får lov til at vælge, hvem man gerne vil tale med, bliver udstyret med en mikrofon (og en forholdsvis tavs radiovært) og så iøvrigt selv styrer samtalen.

Jeg valgte, at jeg gerne ville tale med Karen Grue, som var med i forreste række i hippiebevægelsen. Jeg havde læst om hende i Peter Øvigs Hippie 1 og var faldet for billederne af hende i særtoget på vej til Thylejren, hvor hun optræder i hjemmesyet silkekjole med huller til brysterne. Jeg var dels fascineret af hendes vilje til forandring, dels af at hun stadigvæk lever i overensstemmelse med idealerne fra dengang. Hvis man gerne vil se billeder fra dengang og læse mere om Øvigs pragtfulde dobbeltværk, kan man klikke sig ind på hippieselskabets hjemmeside.

Jeg fik lejlighed til at spørge Karen om alt muligt, som jeg gerne vil vide, når jeg skriver mig længere ind i 1970'erne i efterfølgeren til "Hvad man ikke ved."

Det blev en dejlig eftermiddag i Karens selskab. Man kan høre samtalen her.

No comments: